Het restafval-saldo

Vanaf 1 januari 2025 beschikt iedere Haarlemmer met een afvalpas over een restafval-saldo. Met dit saldo kun je komend kalenderjaar 365 keer de ondergrondse restafvalcontainer gebruiken. Zodra je de container met je afvalpas opent, toont het schermpje jouw actuele saldo. Zo kun je zelf zien hoeveel je weggooit.

Bekijk hier wat er verandert per 1 januari 2025. 

Waarom het restafval-saldo?

In Haarlem scheiden we ons afval steeds beter. Toch komt ruim 40% van onze grondstoffen bij het restafval terecht. Bovendien belandt er soms bouw- en sloopafval in containers of gebruiken bedrijven containers zonder hiervoor te betalen. Zo raken containers snel vol of ze komen klem te zitten. En soms gaan ze zelfs stuk. Dit zorgt voor veel overlast voor de bewoners. Met het restafval-saldo willen we dit voorkomen.

Ook hopen we dat een saldo van maximaal 365 openingen bewoners helpt om bewuster met afval scheiden om te gaan. De ervaringen in het komende jaar gebruiken we om te bepalen of het saldo gelijk moet blijven of kan worden aangepast.

Het restafval-saldo is verbonden aan jouw afvalpas. Ben je jouw afvalpas kwijt of werkt je pas niet? Vraag dan hier een nieuwe afvalpas aan.

Hoe zorgen we voor minder restafval?

Hoe beter we afval scheiden, hoe minder restafval er is. In Haarlem kan iedereen gft en etensresten, plastic verpakkingen, blik en drinkpakken, papier/karton en andere grondstoffen dichtbij huis gescheiden inleveren. Lees op de afvalwijzer waar welke afval hoort. Of check de  app ‘Afvalwijzer Spaarnelanden’ die via Google Play of App Store op je telefoon kunt downloaden.

Wat doe je met grof huishoudelijk afval?

Grof huishoudelijk afval breng je zelf naar het Milieuplein of kun je gratis laten ophalen. Maak hier een ophaalafspraak. Zet grof afval nooit naast de ondergrondse container. Dat zorgt voor zwerfafval en veroorzaakt overlast voor buurtgenoten. Bovendien kan Spaarnelanden de container dan niet goed legen. Kleinere spullen kun je aanbieden via de Haarlem Recycletas. We halen je spullen gratis op. Regel hier een ophaalafspraak.

Hoe regel je bedrijfsafval?

Wellicht heb je (ook) bedrijfsafval? Sluit dan een bedrijfsafvalcontract af bij Spaarnelanden of een andere aanbieder.

Meer informatie?

Kijk dan hieronder bij de veelgestelde vragen over het restafval-saldo. En wil je weten hoe wij omgaan met jouw gegevens, check dan ons privacyreglement.

Veelgestelde vragen

Wat gaat er veranderen per 1 januari 2025?
Vanaf 1 januari beschikt ieder Haarlems huishouden met een afvalpas over een restafval-saldo van 365 stortingen per jaar. Dit betekent dat je komend jaar maximaal 365 keer een afvalzak kunt storten in de ondergrondse container. Zodra je de klep van de container opent met je afvalpas én weer sluit, word je storting in mindering gebracht op jouw restafval-saldo. Je kunt je restafval-saldo na je storting zien op het schermpje van de ondergrondse container.

Voor wie is de maatregel bedoeld?
De maatregel is bedoeld voor ieder Haarlems huishouden met een afvalpas. Voor pashouders uit de gemeente Zandvoort geldt deze maatregel niet.

Waarom neemt de gemeente deze maatregel?
In Haarlem scheiden we ons afval steeds beter, maar toch verspillen we nog ruim 40% van onze grondstoffen. Bovendien gooien bewoners soms bouw- en sloopafval in containers of gebruiken bedrijven containers zonder hiervoor te betalen. Zo raken containers snel vol, komen ze klem te zitten of gaan ze stuk. Dit zorgt voor veel overlast voor jou en mede bewoners. Met het restafval-saldo willen we dit voorkomen. Deze stap, een saldo van 365 openingen, helpt ook om bewuster om te gaan met het scheiden van afval. De ervaringen uit 2025 gebruikt de gemeente om te bepalen of het saldo in de toekomst gelijk moet blijven of kan worden aangepast.

Zijn 365 stortingen voldoende voor één huishouden?
Voor een gemiddeld Haarlems huishouden is dit ruim voldoende. Een voorbeeld: gemiddeld stort een Haarlems huishouden 1 tot 2 zakken restafval per week in de ondergrondse container. Dit zijn dus zo’n 50 tot 100 zakken per jaar. Een restafval-saldo van 365 per kalenderjaar is dus meer dan voldoende.

Hoe zit het als ik meer afvalzakken weggooi dan mijn saldo toestaat?
Per kalenderjaar kan je maximaal 365 keer een zak restafval weggooien in de container. Je mag dus iedere dag een zak weggooien om deze limiet van 365 afvalzakken te bereiken. Je mag ook méér dan 1 restafvalzak per dag weggooien maar zorg dan dat je niet boven de 365 stortingen komt. Zit je er boven? Dan ontvang je tijdig een brief van Spaarnelanden.

Ga je over je saldo van 365 stortingen heen? Dan blokkeert je pas. Neem dan contact op met de Klantenservice van Spaarnelanden. Dit kun je voorkomen door je afval goed te scheiden, dus door gft (groente-, fruit- en tuinafval) en etensresten, maar ook pbd (plastic verpakkingen, blik en drinkpakken) en papier/karton, te scheiden van het restafval. Bekijk welk afval waar in moet in onze afvalwijzer.

Wanneer gooi ik te veel afvalzakken weg?
Zolang je maximaal 365 stortingen per kalenderjaar hebt, blijft je afvalpas werken. Gemiddeld gooit een Haarlems huishouden 1 tot 2 zakken restafval per week in de ondergrondse container. Dus zo’n 50 tot 100 zakken per jaar. Wanneer je het aantal stortingen dreigt te overschrijden dan informeren wij je elk kwartaal automatisch met een brief.

Moet ik betalen voor iedere afvalzak?
Nee, per 1 januari 2025 is een maximum gesteld aan het gebruik van de restafvalcontainer met 365 afvalzakken per kalenderjaar. Dat wordt (indirect) betaald vanuit de afvalstoffenheffing en dat wordt door de gemeente vastgesteld.

Gaat er naast de aangekondigde maatregel nog meer veranderen?
De gemeente bepaalt het beleid op afval. De gemeente Haarlem en Spaarnelanden werken samen voortdurend aan een schone leefomgeving en het verbeteren van de afvalscheiding, daarvoor worden verschillende beleidsmaatregelen genomen. Er staan op dit moment geen andere maatregelen gepland. De maatregel van het restafval-saldo bespreken we in het zogenaamde Digipanel van de gemeente. Ook hopen we dat deze eerste stap, een saldo van 365 openingen, helpt om bewuster om te gaan met het scheiden van afval. De ervaringen uit 2025 gebruiken we om te bepalen of het saldo gelijk moet blijven of kan worden aangepast.

Wat doet Spaarnelanden aan overlast bij containers?
Er is veel aandacht voor het tijdig legen van afvalcontainers en het schoonhouden van de omgeving rondom de afvalcontainers. Om te voorkomen dat containers vol zijn, gebruikt Spaarnelanden een meldingssysteem om containers tijdig te legen. Toch kan het voorkomen dat een container vol zit. Maak een melding of scan de QR-code op de container. Op de website van Spaarnelanden via inzameling.spaarnelanden.nl kun je per container zien hoe vol die zit en wanneer deze is of wordt geleegd.

Wat moet ik als bewoner doen als er restafval naast de container staat?
Maak dan een melding bij de gemeente of scan de QR-code op de container om een melding te maken. Het schoon en veilig houden van de leefomgeving is immers heel belangrijk voor ons. Als er sprake is van structureel bijplaatsingen van restafval gaan wij op onderzoek uit en bekijken we hoe we de overlast kunnen aanpakken.

Wat als de container vol is?
Zet geen restafval naast de container. Dit levert overlast op voor de bewoners. Daarnaast riskeer je een boete.

Ik zie een ander saldo dan 365 op mijn scherm, klopt dat?
Een aantal containers laat een incorrect saldo op het containerscherm zien (je saldo wordt wel correct in het systeem bijgehouden). Dit is bij ons bekend. We verwachten dat je binnen enkele dagen het juiste saldo op het containerscherm te zien krijgt.

Wanneer telt een storting voor mijn restafval-saldo mee?
Zodra je de klep van de container opent met je afvalpas én na inworp van je afvalzak de klep weer sluit, word je storting in mindering gebracht op jouw restafval-saldo. Het restafval-saldo wordt zichtbaar op het schermpje van de container.

Wat als de klep van de container vastzit of niet goed werkt?
Pas na het openen én sluiten van de klep van de container word je storting in mindering gebracht op jouw restafval-saldo. Wil je jouw afvalzak weggooien en zit de klep van de container vast of hapert deze, neem dan contact op met de Klantenservice van Spaarnelanden.

Wat als ik mijn afvalpas kwijt ben, deze stuk is of niet werkt?
Als je jouw pas bent verloren, of deze is stuk of werkt niet, dan kun je een nieuwe afvalpas aanvragen. Je kunt alleen een pas aanvragen als je adres (met een woonfunctie) officieel staat ingeschreven in de gemeentelijke administratie. Het saldo van je oude pas wordt automatisch op je nieuwe pas gezet.

Bewoners van woningen met een bedrijfsfunctie mogen bedrijfsafval niet in de gewone restafvalcontainers weggooien, hiervoor moeten zij een (betaald) bedrijfscontract afsluiten met Spaarnelanden (of een andere leverancier). Kijk op onze website voor de mogelijkheden van een bedrijfsafvalcontract.

Stel, ik leen mijn afvalpas uit, heeft dit dan gevolgen voor mijn saldo?
Het saldo van de afvalpas is toegewezen aan jouw adres. Leen je je afvalpas uit aan je buren of vrienden, dan gaat de storting van de afvalzak af van jouw saldo. Maak wel goede afspraken met elkaar.

Wat moet ik doen als ik naar Haarlem ben verhuisd?
Een afvalpas is verbonden aan een adres, net als het restafval-saldo. Normaal gesproken laat de vorige bewoner de afvalpas op het adres achter. Staat er onvoldoende saldo op de pas? Neem dan contact op met de Klantenservice van Spaarnelanden. Is het saldo voldoende, dan hoef je niets te doen, je kunt de pas dan gewoon gebruiken. Is de afvalpas niet achtergelaten in de woning, vraag dan een nieuwe afvalpas aan bij Spaarnelanden.

Hoe zit het met het restafval-saldo als ik verhuis binnen Haarlem?
Een afvalpas is verbonden aan een adres. Laat de pas dus achter in de woning. Aan de pas is ook het restafval-saldo verbonden. Staat er niet voldoende saldo op de pas in je nieuwe woning? Neem dan contact op met de Klantenservice van Spaarnelanden. Is het saldo voldoende, dan hoef je niets te doen. Je kunt de pas gewoon gebruiken. Is de afvalpas niet achtergelaten in de woning, vraag dan een nieuwe afvalpas aan bij Spaarnelanden.

Ik ben verhuisd naar een nieuwe woning maar de oude bewoner heeft geen afvalpas achter gelaten. Wat doe ik?
Heeft de oude bewoner geen afvalpas achtergelaten? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. Je ontvangt de pas binnen vier werkdagen op je huisadres. Je restafval-saldo bestaat uit het resterende aantal openingen tot het einde van het kalenderjaar. We vragen je om je afval thuis te bewaren zolang je nog geen afvalpas in huis hebt. Zet geen restafval naast de container. Dit levert overlast op voor de bewoners. Ook riskeer je hiermee een boete.

Hoe vraag ik mijn restafval-saldo op?
Zodra je de afvalpas aanbiedt bij de container, krijg je op het schermpje van de container je actuele restafval-saldo te zien. Of kijk bij de zelfregeltaak over het restafval-saldo op de website van Spaarnelanden hoe je dit doet.

Hoe kan ik de stortingen die ik gedaan heb op mijn afvalpas inzien?
Je kunt een overzicht van je stortingen aanvragen via de zelfregeltaak op de website van Spaarnelanden. Vul de gevraagde gegevens en reden van het opvragen van stortgegevens in. Je ontvangt dan binnen enkele werkdagen een overzicht van jouw stortingen.

Met welk saldo start ik het nieuwe jaar?
Op 1 januari om 00.00 uur wordt jouw saldo op nul gezet en krijg je het nieuwe saldo van 365 stortingen op je afvalpas bijgeschreven. Op 1 (of 2) januari zie je dit terug op het schermpje van de container, nadat je restafval hebt weggegooid.

Wat doe ik als mijn restafval-saldo (bijna) op is?
We sturen elk kwartaal brieven naar bewoners die boven het saldo uitkomen. Ga je over je saldo van 365 stortingen heen? Dan wordt je afvalpas geblokkeerd. Neem in dat geval contact op met de Klantenservice van Spaarnelanden. Je kunt je restafval zelf verminderen door je afval goed te scheiden, gft (groente-, fruit- en tuinafval) en etensresten maar ook pbd (plastic verpakkingen, blik en drinkpakken), papier/karton kun je scheiden van het restafval. Bekijk welk afval waar in moet in onze afvalwijzer.

Welke gegevens worden van mij verzameld in het systeem?
De volgende gegevens registreren wij bij het gebruik van de container: het containernummer en de containerlocatie, datum en tijdstip van een storting, het pasnummer en adres. De gegevens die wij registeren zijn uitsluitend bedoeld om inzicht te krijgen in het aantal stortingen van huishoudelijk restafval en om overlast op locaties van ondergrondse containers aan te pakken en deze te verbeteren en op te lossen.

Hoe is de privacy geregeld van mijn data?
Het naleven van privacy vinden wij heel belangrijk. We registreren geen persoonsgegevens, maar alleen adresgegevens. De data die we registreren bewaren wij twee jaar en zijn alleen inzichtelijk voor medewerkers van Spaarnelanden die zich bezighouden met het analyseren van de data en onze klantenservice. Na tweejaar worden verzamelde gegevens automatisch verwijderd. Wij werken volgens de privacyregels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Lees hier het privacyreglement.

Hoe kan ik mijn restafval minderen en beter afval scheiden?
Er zijn verschillende manieren om restafval te verminderen en afval te scheiden.

Veel bewoners in Haarlem beschikken thuis over een duocontainer voor papier/pbd (plastic verpakkingen, blik en drinkpakken), en over een gft-container (groente-, fruit- en tuinafval en etensresten). Hiermee kun je thuis afval scheiden en zo je hoeveelheid restafval verminderen.

Ook staan in elke buurt in Haarlem afvalscheidingscontainers voor gft en etensresten, papier/karton, pbd (plastic, blik en drinkpakken), glas en textiel. Hierdoor kan iedereen in Haarlem afval dichtbij huis gescheiden aanbieden. De afvalwijzer is jouw digitale afvalkalender. Vul je postcode en huisnummer in en bekijk je eigen kalender. Je vindt hier ook informatie over de afvalstromen die je apart kan inleveren. Je kunt ook onze app downloaden (‘Afvalwijzer Spaarnelanden’ voor iOS of Android). In de app vind je de afvalwegwijzer en de kalender met data wanneer je rolcontainer wordt geleegd. Tip: Zet in de app de handige notificatie aan wanneer jouw rolcontainer wordt geleegd.

Grof huishoudelijk afval zoals oude planken, banken of stoelen breng je naar het Milieuplein of kun je op afspraak gratis laten op halen. Maak een afspraak voor het ophalen van jouw grof huishoudelijk afval en check ook de aanbiedregels.

Boeken, kleine elektrische apparaten, speelgoed, textiel en cd’s/dvd’s laat je gemakkelijk via een afspraak ophalen met de Haarlem Recycletas. De gevulde Recycletas halen wij op afspraak gratis bij je thuis op. De ingezamelde spullen sorteren we voor de kringloop of recycling.

Een andere mogelijkheid is de Recyclewagen. Hier kun je kleine hoeveelheden spullen die niet in de restafvalcontainer thuis horen inleveren. Bijvoorbeeld kleine elektrische apparaten, ijzer en metalen, harde plastics, accu’s en verf.

Wat doen de gemeente Haarlem en Spaarnelanden om afvalscheiding te stimuleren?
De gemeente en Spaarnelanden hebben de afgelopen jaren door heel Haarlem meer afvalscheidingscontainers geplaatst. Iedereen in Haarlem kan nu dichtbij huishoudelijk afval gescheiden aanbieden. Daarnaast kunnen bewoners verschillende afvalstromen inleveren bij de Recyclewagen of via de Haarlem Recycletas en doen we acties met gratis gft-aanrechtbakjes.

Bovendien stimuleren we het scheiden van afval vooral met publiekscampagnes. Hiermee is een afvalscheidingspercentage van ruim 50% bereikt. Met het restafval-saldo word je bewuster van je hoeveelheid restafval en welke grondstoffen daar nog uit te redden zijn; waardevolle materialen die hergebruikt kunnen worden voor nieuwe producten.

Wat doen Spaarnelanden en de gemeente Haarlem om overlast te verminderen?
Spaarnelanden inspecteert locaties waar structurele problemen zijn en onderneemt actie. Hiervoor werken wij samen met onder meer de gemeente, buurtregisseurs, wijkraden, woningbouwcorporaties, conciërges en vve’s. Ook werken we samen met afdeling Handhaving die verkeerd gebruik van afvalcontainers als aandachtspunt heeft en bewoners mag aanspreken en beboeten bij constatering van een overtreding.

Ik ben een ondernemer en heb bedrijfsafval. Wat moet ik doen?
Ben je een ondernemer en heb je bedrijfsafval? Dan mag je dit niet met je afvalpas (verbonden aan je adres met woonfunctie) weggooien in de gewone ondergrondse restafvalcontainers. Het gebruik van restafvalcontainer wordt namelijk door bewoners betaald via de afvalstoffenheffing. Als ondernemer sluit je een (betaald) bedrijfsafvalcontract af. Dit kan via Spaarnelanden of een andere aanbieder. Bekijk hier de mogelijkheden voor bedrijven.